Tuesday, February 14, 2012

jom jom

Assalamualaikum wbt.salam sahabat-sahabat sekalian.
salam istimewa buat dia,kekasih Allah,keluarga dan para sahabat baginda yang tercinta.



"barang siapa mengerjakan kebajikan maka (pahalanya) untuk dirinya sendiri dan barang siapa berbuat jahat maka (dosanya) menjadi tanggungan dirinya sendiri. dan Tuhanmu sama sekali tidak menzalimi hamba-hambaNya."

surah Fussilat ayat 46

saya nak jadi baik.
saya nak jadi baik di pandangan Allah.
bukan baik hanya pada pandangan manusia.

jom kawan-kawan!
jom jadi baik sama-sama!
sebab saya harap Allah sayang kita semua.
dan ayat 108 Surah Yunus

"katakanlah (Muhammad), "wahai manusia! telah datang kepadamu kebenaran (Al-Quran) dari Tuhanmu,sebab itu barang siapa mendapat petunjuk,maka sebenarnya 9petunjuk itu) untuk (kebaikan) dirinya sendiri.Dan barang siapa sesat,sesungguhnya kesesatannya itu (mencelakakan) dirinya sendiri.Dan aku bukanlah pemelihara dirimu."

saya tahu nak jadi baik tak senang.
saya pun sedar bukan mudah nak mujahadah.
sebab saya tahu syurga tempat yang terlalu indah.
jadi penghuninya bukan mereka yang buat kerja senang-mudah.

saya tahu manusia sekeliling banyak pandangan masing-masing.
tak semua tahu dan faham kenapa kita nak berubah.
yang penting saya tahu apa yang saya buat.
paling penting Allah tahu apa yang saya buat.
petunjuk yang Allah bagi,jangan pernah sia-siakan.
terpulang pada saya.
pegang kuat-kuat,saya yang untung.
atau nak lepas biar berlalu,saya sendiri yang rugi.




diriwayatkam dari Abu Amru,(ada yang menyebutnya Abu Amrah).Sufyan 'Abdullah Ats-Tsaqafi r.a,ia berkata: aku berkata: "Wahai Rasulullah,tolong khabarkan kepadaku tentang suatu ucapan dalam Islam yang tidak akan kutanyakan kepada seorangpun selain kepadamu,". Baginda menjawab,: "katakanlah: Amantubillah (aku beriman kepada Allah), kemudian istiqamahlah."

(hadis riwayat Muslim)

amalan yang baik,the hardest part is to keep on doing them.
payah nak istiqamah.
saya bukan bercakap tentang orang lain.
tapi dari pengalaman sendiri.

tapi sekali lagi saya ingatkan diri.
syurga bukan tempat untuk orang yang suka buat kerja senang-mudah.
semoga dengan rahmatNya,Allah akan kuatkan semangat kita semua.

saya nak jadi baik.
saya harap kita sama-sama dapat jadi baik.
baik menurut pandangan Dia Yang Maha Melihat.
insyaAllah.
=)

No comments: